پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶ | Thursday, 23. November 2017

نواندیشی دینی (62)

    اينك در هجدهمين سالگشت او بايد طالقانى را به صحنه آورد، او عدالت و محبت و مداراى گمشده است...

خلاصه پيام جهانى و جاودانه و داغ و درد او "ايمان، عمل و كار، تقوا، آزادى و تسامح و آخرت گرايى" بود. مجموعه انديشه او از سال 32 در سيماى يك "ايدئولوژى" آزاديخواهانه و حاكميت مردم طلبانه درآمد و تا آخر عمر نيز در اندازه هاى همين "ايدئولوژى معطوف به آزادى" باقى مي ماند. 

اگر اين سمينار را از زاويه ديد خودم بخواهم ببينم، اسمش را «من نوانديشي ديني را متهم مي‌كنم» مي‌گذارم. نوانديشي ديني بعد از انقلاب، در حوزه زنان بسيار كم‌كار بوده است. در نوانديشي ديني قبل از انقلاب ما ادبياتي داريم كه چه براي زمان خودش و حتي در برخي موارد براي زمانه ما نيز نو و راهگشاست.

پیش پرواز ایمان

سه شنبه, 20 بهمن 1377 ساعت 10:22

 بر سردر خانه ایمان نوشته ‏اند “هر کس نیاز و سؤالى ندارد، وارد نشود!” کسى که به این سؤال ها و نیازها نرسیده است، اساساً دنیایش دنیاى فردى است و تا این فردیت نشکند وارد آن باند پرواز نخواهد شد که انبیاء جاى پای شان را گذاشته ‏اند، جاده ‏اش را کوبیده‏ اند و هموار کرده ‏اند؛ تا به آن تجربه مستقیم برسد.

تشيع سرخ يا تشيع سه رنگ ايرانى؟

یکشنبه, 01 تیر 1376 ساعت 12:56

 بازخوانى شريعتى،  تصويرى می دهد كه مى‏ توان آن را تشيع سه رنگ ايرانى دانست. اين تشيع سبز است، چون بر ضرورت فكر و فرهنگ و پژوهش و ضرورت مذهب و عرفان معتقد است، سفيد است چون عميقا شيفته و واله آزادى است و  به تدريج و مرحله مى ‏انديشد. سرخ است  چون درد فقرا و دغدغه زحمتكشان را دارد...

شریعتی؛ قله ای در مه

پنج شنبه, 30 شهریور 1374 ساعت 14:48

        روايت‌ شريعتي‌ از مذهب‌ ايدئولوژيك‌ و بر اين‌ اساس‌ اجتماعي‌، متعهد و مسئول‌ است‌. اما از سويي‌ وي‌ هيچ‌ گرايشي‌ براي‌ تشكيل‌ حكومت‌ ديني‌ ندارد. همان گونه‌ كه‌ استاد عبيدي‌، استاد مطالعات‌ آفريقايي‌ ـ آسيايي‌ مؤسسه‌ مطالعات‌ بين‌المللي‌ دانشگاه‌ جواهر لعل‌ نهرو هند نيز به‌ اين‌ نكته‌ اشاره‌ كرده‌ است‌...