پنجشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۶ | Thursday, 25. May 2017

نواندیشی دینی (57)

چرا این نقدها را باید جدی گرفت؟

یکشنبه, 29 اسفند 1395 ساعت 13:47

edalatکاشی: انباشته شدن ذهنیت یکی دو نسل از سنخ نولیبرالیسم و پست مدرنیسم، در تولید یک جامعه ضعیف، بی قدرت، اتمیستی و بی افق، فوق العاده موثر بوده/ نیکفر: پشت کردن روشنفکری دینی به چپ، به معنای از دست دادن حساسیت به مسئله عدالت وادراک همدلانه«آه ستمدیدگان»تمام شده.جای یک جریانِ مذهبیِ ترقی‌خواهِ عدالت‌جویِ دموکرات به شدت خالی است.غیرمذهبی‌ها نمی‌توانند این جای خالی را پر کنند.در غیاب این نیرو پوپولیسم و فاشیسم مذهبی قدرت می‌گیرد. روشنفکری دینی، به خاطر پشت کردن به سنت چپ مذهبی و همدستی درکوبیدن آن، تا حدی مسئول این وضعیت است/علیجانی:بی توجهی به «عدالت» باعث دوپارگی دو پویش ناراضیان سیاسی واقتصادی شده. بخشی از دشواری تلاش‌ برای تغییر وضع کنونی ریشه در این نقیصه بنیادی دارد.

pargarb نظرات روشنفکر غیردینی در باره روشنفکران دینی مرا دچار دو تردید میکند:چقدر با ادبیات دینی و روشنفکران دینی آشناست؟ تردید دیگرم در باره میزان وقوف بر میزان تاثیرگذاری و موفقیت اجتماعی است. معیار سنجش کار روشنفکر نه تنها «محق» بودن بلکه «موثر» بودن هم هست/روشنفکری غیرمذهبی ما می تواند ببیند در حوزه تولید اندیشه (و نه ترجمه) چقدر زحمت کشیده و تولید داشته است؟ روشنفکری مذهبی اما(چون مشابه خارجی اش کم و محدود است) «مجبور» به تولید بومی بوده و اندیشه ها و نظریاتی «بینافرهنگی»تولید کرده که در حوزه کاری اش (نواندیشی دینی و جهان اسلام) قابل ارائه بوده است/ می توان مواضع سه شرکت کننده را بر دو محور حقیقت و تغییر (یا نظری و عملی)، چنین جمعبندی کرد که آشوری معتقد بود مذهب علاوه بر ابعاد اجتماعی، دارای ابعاد وجودی و اگزیستانسیل نیز هست. وی در حوزه عملی نیز خود را با روشنفکران دینی هم وضعیت و نیازمند تفاهم متقابل می دید. نیکفر معتقد بود در حوزه نظری باید نقد را از نقد مذهب آغاز کرد اما در حوزه عملی می توان روی مسائل مبرم همکاری داشت.آجودانی در هر دو حوزه چندان سر به مهر نبود...

 داریوش کریمی- برنامه پرگار- تاریخ پخش 18 دی ماه 1395- با شرکت محمود صدری، سروش دباغ و رضا علیجانی

در بخش دوم برنامه پرگار پیرامون نواندیش دینی به مدیریت آقای کریمی به کارکردهای نواندیشی دینی به خصوص  ...

داریوش کریمی- برنامه پرگار- تاریخ پخش 11 دی ماه 1395- با شرکت محمود صدری، سروش دباغ و رضا علیجانی

در بخش اول از برنامه پرگار به مدیریت آقای داریوش کریمی، در باره برخی چالشهای درونی اخیر نواندیشان دینی؛ تحت عنوان «اصلاح دین یا فراتر از آن؟»، با دیگر شرکت کنندگان...(بقیه داخل صفحه)

کاش طالقانی رهبر انقلاب بود

پنج شنبه, 18 شهریور 1395 ساعت 21:42

taleghaniدر این نوشتار عمدتا یک ویژگی خاص او دنبال می شود که به نظر می رسد نیاز امروز ماست یعنی زمانه ای که پس از چند دهه که خطر چپ روی همواره فراراه روشنفکران و فعالان سیاسی بود اینک خطر راست روی آن ها را تهدید می کند. او نماد دینامیسم و رادیکالیسمی پویا و واقعگرا. بود 

نخشب؛ فراتر از زمان خویش

چهارشنبه, 17 شهریور 1395 ساعت 01:54

nakhshabاو یک عدالت‌خواه صرف ـ که رسم و پارادایم غالب زمانه‌اش بود ـ نبود. او  فراتر از دوره تاریخی خود تلاش در تلفیق عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی داشت. ترکیبی که برای شریعتی نیز آموزنده و الهام‌بخش و انگیزه‌زا شد...

بحث پیرامون حجاب اجباری در قم

دوشنبه, 11 خرداد 1394 ساعت 05:49

زمینه‌ها و دیدگاه‌ها -بیژن برهمندی/در گفتگوئی با آقایان حسن شریعتمداری؛ رضاعلیجانی و مهدی خزعلی  چرائی برپائی همایش آزاد اندیشی در قم و نیز مسائل مطروحه در آن را مورد بحث و بازبینی قرار داده‌ایم.

پاسخ به پرسش رادیو زمانه در باره مسئله «فتوا» از منظر نواندیشان دینی (با اشاره به ادعای ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در باره ارتباط مسئله جده با فتوای امام جمعه ای در عربستان)